පහත සඳහන් කරන්නේ මේ ධර්ම සාකච්ඡා මාලාවෙන් සකස් කරගත් සටහන්කි.
Search Engine Indexing පහසු කිරීම සඳහාත්, සොයා යන්නෙකුට ඉක්මනින් අදාල කාරනය නැවත බලා ගැනීම පහසු කිරීම සඳහාත්, අවශ්යනම් මතක තියාගැනීම සඳහාත් මේ සටහන යොදාගත හැකිය.
Following text is to ease indexing process of search engines or to help some one seeking dhamma to look up each section faster or (if needed) to memorize certain sections to aid their practices.
බණ අසා ගෙනයි.
බුදු, පසේ බුදු යන දෙකොටස භාවනා කර තමන් විසින්ම අව්බෝද කරගනී.
රහතන් වහන්සේලා ඇතුලු අන් සියල්ලෝම බණ අසා සෝතාපන්න වෙයි.
සං උදා කිරීමෙන් හටගන්නේ ආශ්වාද.
සං උදා වෙන්නේ රාග ද්වේශ මෝහ තුලින්.
සෝතාපන්න ඵලයට පත්වෙන්නේ කාගෙන් හරි අහගෙනයි.
(මේ කොටස 0:08:00 සිට 0:12:00 හොදින් නැවත අසාගන්න.)
Play this part on YouTube
විනීවරන මොහොත.
පරප්රත්ය රහිත වූයේය.
Play this part on YouTube
භාවනාව ඇත්තේ සෝතාපන්නයාටයි.
සතිමා විනෙයිය ලෝකේ අභිඥා දෝමනස්ස.
දස්සනභාගිය සූත්රය බලන්න.
භාවනාව තියෙන්නේ පුද්ගලයන් 12 දෙනෙකුයි.
Play this part on YouTube
සත්පුරුෂයා ඇසුර (සත් ධර්මය ඇසූ, එය කියා දෙන කෙනෙකි)
සදහම් ඇසුම
යෝනිසෝ මනසිකාරය
ධර්මානු ධර්ම ප්රතිපදාව (4 යි)
බණ අසා සෝවාන් ඵලයෙන් සංයෝජන 3ක් ප්රහානය වේ.
භාවනාවෙන් ඉතිරි සංයෝජන 7ක් ප්රහානය වේ.
සෝවාන් වූ කෙනා නැවත නැවත මෙනෙහි ඉරීමෙන් ඉතිරි සංයෝජත 7ම නිරුද්ද වෙයි.
Play this part on YouTube
සෝතාපත්තියට පත් වන පුද්ගලයා ඉතිරි මාර්මෙගඵල වඩා ගැනීමට මෙනෙහි කල යුතු ධර්ම සහ මෙනෙහි නොකල යුතු ධර්ම අසා දැනගනී.
එයින් පර උපකාර නැතිව අවබෝධ කල හැකි මට්ටමට පත්වේ.
Play this part on YouTube
සෝතාපන්න වීමට ඇසිය යුතු බණ ටික අහන්න.
කෝසල වග්ගය – ඇයි කොසොල් රජු සෝතාපන්න නොවුනේ?
Play this part on YouTube
(මේ බණ ටික අහලා මගේ පස්සෙන් එන්නත් එපා)
පුද්ගල සරන නොයා ධර්මයේ සරන යන්න.
Play this part on YouTube
ස්පර්ශ ආයතන 6යේ
ආශ්වාදය කුමක්ද?
ආදීනවය කුමක්ද?
නිස්සරනය කුමක්ද?
ආශ්වාදය සුවක් නිසයි ඇලෙන්නේ.
(හාමුදුරුවනේ) පංච උපාදානස්කන්ධයේ ආශ්වාදයත් ආදීනවයත් නිස්සාරණයත් උදයන්ගම මොකක්ද අත්තන්ගම මොකක්ද කියලා දෙන්න-
මේක අහල දැනගතයුතු වටිනාමය ප්රශ්නයකි.
Play this part on YouTube
ගාතා පිරිත් ගිරවෙක් වගේ කීමේ දී කිසිදු තේරුමක් නොදැන කියන්නකි.
Play this part on YouTube
MN-3 (750th page)
ආකාරවතී ශ්රද්ධාව දස්සන මූලිකව ඇතිවේ.
Play this part on YouTube
පංච උපාදානස්කන්ධයේ ආශ්වාදයත් ආදීනවයත් නිස්සාරණයත් උදයන්ගම මොකක්ද අත්තන්ගම මොකක්ද කියලා දැනගන්න ඕන.
Play this part on YouTube
පංච උපාදානස්කන්ධයේ ආශ්වාදයත් ආදීනවයත් නිස්සාරණයත් උදයන්ගම මොකක්ද අත්තන්ගම මොකක්ද කියලා දැනගෙන **උපාදාන රහිතව මිදුනේද වේද** මේ මහන අරහත් ය.
Play this part on YouTube
ඒ වායේ (පංච උපාදානස්කන්ධයේ) ආශ්වාදයත් ආදීනවයත් නිස්සාරණයත් උදයන්ගම මොකක්ද අත්තන්ගම මොකක්ද කියලායි.
Play this part on YouTube
සමතය කියන්නෙත් බුද්ධශාසනයේ විදර්ශනාවම තමයි.
හුලං වලට ආශ්වාස ප්රශ්වාස කියන්නේ බුද්ධගෝෂ තෙරුන් විසින් රචිත පතාංජලික යෝග ගැන ඇති විශුද්ධිමාර්ගය නම් පොතේ ය.
ආශ්වාසය /අස්සාසය යනු පංච උපාදානස්කන්ධයේ ආශ්වාදයත් ආදීනවයත් නිස්සාරණයත් ගැනයි.
(විස්තරාත්මකව නෙත්තිප්රකරනයේ ඇත)
Play this part on YouTube
සාරිපුත්ත – කොට්ටිත මහරහතුන් දෙපොලගේ ධර්ම සාකච්ඡාව.
පංච උපාදානස්කන්ධයේ ආශ්වාදයත් ආදීනවයත් නිස්සාරණයත් දැන ගැනීමයි.
කෑලි ගලවා බැලීමෙන් අවිද්යාව දුරුවෙයි කියා සිතීම මිත්යවකි.
මේ Gestall නම් phsycologistගේ මතයකි.
බුද්ධ ශාසනයේ හැටියට මොකක්?
පංච උපාදානස්කන්ධයේ ආශ්වාදයත් ආදීනවයත් නිස්සාරණයත් දකින්න පුරුදුවීම විද්යව පහලවීමයි.
Play this part on YouTube
පදය වැරදුනේ මෙතනින්:
SN4 අස්සාස සූත්රය.
මේ සූත්රය වැරදියට ගැනීමෙන් අස්සාසය, ආශ්වාසය ලෙස ගත්තා – එතනින් තමයි වැරදුනේ.
මේ කියන්නේ ආයතන හයේ ආශ්වාදයත් ආදීනවයත් නිස්සාරණයත් දැනගැනීමයි.
අස්සාසය පස්සාසය කියන්නේ (කුනු අස්-පස් කරා වගේ) අදහසක්. ආයතන හයේ කුනු.
හුස්මෙන්ද ආස්වාද ලැබෙන්නේ? එහෙනම් හුස්ම දිහා බලාගෙන ඉදලා වැඩක් නෑ.
මලමිනී තුල ආස්වාදය තිබේද? ඇට සැකිලි තුල ආස්වාද තිබේද?
ලෞකික අර්තය ගැනීමත් මාතෘකාපාලිය පමනක් ගැනීමත් මේ වරදවීමට හේතුවයි.
කොපමණකින් උතුම් අස්වැසුමට පැමිනියේද?
ආයතන වල ආශ්වාදයත් ආදීනවයත් නිස්සාරණයත් අවබෝධයින් කියලායි.
මෙසේ අවබෝධ කරන පිලිවෙල ආර්ය අශ්ඪාංගික මාර්ගයයි.
Play this part on YouTube
මෙහෙම සූත්රයක් තියෙනවා. අරිට්ට සූත්රය SN5.
මෙහිදී හුස්ම දිහා බලාගෙන ආනාපාන සතිය වැඩීමට වඩා වෙනස් භාවනාවක් අරිට්ට තෙරුන්ට බුදුරජානන් දේශනා කරන ලදි.
Play this part on YouTube
පරමස්සාසය යනු පූර්ණ කරන ලද නිවනයි.
පරමස්සාසස්පන්නෝ යනු නිවන පූර්ණ කිරීමයි.
සීල සූත්රයද බලන්න.
මේ කොහේවත් හුලං වඩන්න කියල දේශනා කරල නෑ.
Play this part on YouTube
සුතවත් ආර්ය ශ්රාවකයාටයි.
මේ හැම තැනම් තියෙන්නේ ආශ්වාදයත් ආදීනවයත් නිස්සාරණයත් දැකීම ගැනයි.
Play this part on YouTube
කොහොමද මේ ආශ්ආවාදය හැදෙන්නේ කොහොමද කියලා සොයන්න ඕන.
මේක එක් එක් පුද්ගලයාගේ ප්රඥාව අනුව විග්රහ කරගත යුතුය.
භාග්යවතුන් වහන්සේ මේ ප්රමානයෙන් දේශනා කරයි:
උග්ගටිතන්ය — නිස්සරනය දේශනා කරයි
විපඤ්චිතඥ – ආදීනවය සහ නිස්සරනය දේශනා කරයි
නෙයිය – ආදීනවය සහ නිස්සරනය දේශනා කරයි
පදපරම – ආශ්ආවාදය, ආදීනවය සහ නිස්සරනය දේශනා කරයි
උදා: සෝතය ගැන තේරුම් 5ක් තියෙනවා.
නිරුක්ති අර්ත නිවන අරමුනු කරගෙන ගන්න ඕන.
භාශා රීති වලින් එන එකක් නොවෙයි මේක. එහෙම ගන්න බෑ.
Play this part on YouTube
සද්දානුසාරී – තරමක් තේරෙනවා, විශ්වාසයෙන් යුතුව මග වඩනවා. හරියට දොස්තරගැන විස්වාස කරලා බෙහෙත් බොනවා වගේ.
ධම්මානුසාරී – ධර්මය හොදින් තේරුම් යයි. ඒ ධර්මය ශ්රවනය කර තේරුම් ගෙන මග වඩනවා. නිවන අවබෝධයට ජවන ප්රඤාවෙන් මාත්රයක් තිබ්බත් ඇති.
Play this part on YouTube
මමය මාගේ දෘෂ්ටිය කැඩෙන්නේ අරහත්වයේදී.
සෝතාපන්න වෙන්න තියෙන්න අවබෝධය ආශ්වාදයේ අස්සාදය, ආදීනවය, නිස්සාරණය දැනගැනීමයි.
සෝතාපන්න නොවී අරත්වයට පත්වෙන්න ගිය එකයි වරද.
Play this part on YouTube